“شما از گوشیتون[یا هر وسیلهی دیگری] راضی هستید؟” شاید کمتر روزی پیش بیاید که این جمله را از کسی نبپرسید یا دیگران آن را از شما نپرسند و کلی بحث در جواب آن سرازیر نشود. محققان دانشگاه میشیگان آمریکا مانند سالیان گذشته با پایان سال میلادی به سراغ جامعهی آماری خود رفتهاند و وضعیت رضایتمندی کاربران را از محصولات و برندهای مختلف به چالش کشیدند. با ما باشید تا با جزییات این نظرسنجی جالب بیشتر مطلع گردید.
آنها سراغ خریداران آمریکایی رفتند و با طرح سوالات خود از آنها به نتیجهی جالب توجه و تامل برانگیزی دست یافتند که شاید با وضعیتی که بازار فروش سال 2014 داشت باور آن چندان راحت نباشد. مشتریان جدید از محصولات سامسونگ ابراز رضایت بیشتری نسبت به اپلیها داشتهاند.
میزان رضایتمندی از سامسونگ نسبت به سال قبل 11 درصد رشد را نشان میدهد و به بالاترین سطح این شرکت در سالیان گذشته رسیده است. در طرف مقابل شرایط برای اپل چندان مساعد نیست و این شرکت با وجود فروش خیرهکنندهی محصولات جدید خود یعنی آیفون6 و آیفون6پلاس و شکستن تمامی رکوردها، نتوانسته که نظر مساعد همهی کاربران را جلب کند و در بخش رضایتمندی برای دومین سال پیاپی امتیاز کمتری را دریافت کرد و از جایگاه اول در سال قبل به جایگاه دوم در سال جاری میلادی تنزل داشته است. تمامی این اوضاع در رابطه با اپل و سامسونگ در شرایطی است که شاید بتوان سال 2014 را یک سال ناموفق برای سامسونگ و فوق العاده موفق برای اپل در بخش فروش و سودآوری قلمداد کرد اما در نهایت میزان رضایت مشتریان از محصولات آنها چیز دیگری را نشان میدهد.
بررسی در میان برندهای فعال حال حاضر بازار مانند HTC، ال جی، سامسونگ و… و همچنین برندهایی مانند نوکیا که آخرین سال حضورشان را در بازار اسمارتفون تجربه کردند، انجام شده است. نتیجه نشان میدهد که موتورولا همچنان در بخش رضایتمندی قدرتمند نشان داده و بلکبری نیز با ارتقای 7 درصدی امتیاز خود مواجه بوده است که شاید بتوان برای آنها سال موفقی را متصور شد.
باز به بحث اپل و سامسونگ برگردیم. سامسونگ از 76 امتیاز سال 2013 توانسته که به امتیاز 81 در سال 2014 دست پیدا کند درحالیکه اپل از 81 امتیاز سال قبل به 79 تنزل داشته است، اما چطور ممکن است؟ مسلما 2014 چندان سال خوبی برای آخرین پرچمدار سامسونگ نبود و به جرئت میتوان گلکسی اس5 را یک شکست خورده در خانوادهی محبوب گلکسی قلمداد کرد که حتی نتوانست موفقیتهای اس4 را تکرار کند، اما برخلاف آن گلکسی نوت4 هرچند دیرتر به بازار عرضه شد، اما توانست که به خیلی از انتقاداتی که از اس5 شد پاسخ دهد و نظر مساعد منتقدان را تا حدود زیادی هموار سازد و به نوعی میتوان گفت که اعادهی حیثیت کرد.
اپل در بخش فروش فوق العاده بود و شاید نتوان خردهای به این شرکت خوشنام بابت موفقیت در سودآوری گرفت، اما متاسافانه همه چیز برای این شرکت بخوبی پیش نرفت و برخلاف سختافزارهای فوقالعادهای که روانهی بازار کرد، در بخش نرمافزاری چندان نمیتوان به اپل در سال 2014 میلادی نمرهی قبولی داد. هرچقدر که آیفون6 و 6پلاس خوش درخشیدند، ios8 را باید یک نسخهی نه چندان دلچسب از خانوادهی ios قلمداد کرد که مشکلات فراوانی را برای کاربران اپل به بار آورد که یکی مواردی که مشکل ساز شده است و این شرکت هنوز نتوانسته که پاسخ مناسبی برای کاربران خود داشته باشد، مصرف بالای برق دستگاهها است که با آخرین نسخهی ios نیز حل نشد، هرچند که تمامی این مشکلات با رکورهای فروش عالی آیفون6 به دست فراموشی سپرده شد.
اما این نظرسنجی صرفا محدود به بخش اسمارتفونها نبود و به بررسی اپراتورهای ارائه دهندهی خدمات موبایل نیز پرداخته است. مشتریان آمریکایی از Verizon بیشترین رضایت را داشتند، البته در این جدول یک نکتهی نامفهوم وجود دارد آن هم عنوان All Others است که جایگاهی بالاتر از وریزون را داشته اما دقیقا مشخص نیست که کدام برندها را شامل میشود و به همین جهت بهترین اپراتور سال 2014 را Verizon اعلام میکنیم. پس از آن T-Mobile قرار دارد و با اختلافی اندک AT&T جا خوش کرده است و Sprint هم در تعقیب آنهاست.
اما در بخش شرکتهای ارائهدهندهی خدمات تلویزیونی، 2 شرکت Comcast و Time Warner با کمال تعجب ضعیفترین عملکرد را داشتهاند. AT&T’s U-Verse و شریکش DirecTV بهترین عملکرد را در این بخش داشتهاند. ردهی دوم به Verizon’s FiOSو در ردهی سوم نیز Wannabe جا خوش کردهاند. همانطور که انتظار میرفت میزان رضایتمندی کاربران در این بخش با افت روبرو بوده است.
منبع: http://toranji.ir/