از سیر تا پیاز شیائومی؛ شرکتی که سودای رقابت با اپل را در سر دارد
ممکن است هیچ شرکتی برروی زمین به اندازه شیائومی در حال پیشرفت نباشد.
شاید نسبت به جمله بالا کمی با تعجب نگاه کنید.اما وقتی بدانید که شیائومی، شرکتی که کمتر از 5 سال از حضورش در بازار اسمارت فون ها میگذرد، آنقدر پیشرفت کرده است که تحلیلگران را وادار کرده که سود و پیشرفت این شرکت را با اپل مقایسه کنند، متوجه میشوید که ما بیراه نگفته ایم.شیائومی حالا فراتر از آسیا حرکت میکند
این را ببینید : شیائومی با رسیدن به سرمایه 1.1 میلیارد دلاری، دارد به ارزشمندترین استارت آپ جهان در این چندساله، تبدیل میشود.
واو! فوق العاده نیست؟! شاید خیلی ها به شیائومی به شکل یک شرکت چینی معمولی که محصولاتی معمولی تولید میکند نگاه کنند، اما مطمئنا با دیدن این آمار نظرشان عوض خواهد شد.شیائومی هنوز برای بسیاری شناخته شده نیست.مخصوصا در بازارهای بزرگ دنیا که رقیبانی قدر و معروف حضور دارند.ولی شیائومی دارد کار خود را به خوبی انجام میدهد و مطمئنا در آینده خیلی بیشتر از این شرکت خواهید شنید.
بگذارید بیشتر بررسی کنیم.یک بررسی جز به جز :
شیائومی چیست؟
شیائومی یک شرکت است که مقر آن در پکن چین مستقر است و کسب و کار درجه اول این شرکت تولید گوشی های هوشمند است.
برخی از محصولات شیائومی کدام ها هستند؟
Mi Note نام پرچمدار کنونی شیائومی است.این اسمارت فون در روز پنج شنبه معرفی شد.یک فبلت 5.7 اینچی که درواقع جوابی به آیفون 6 اپل بود.آن 3299 یوآن (530 دلار) قیمت دارد.مدیرعامل این شرکت یعنی آقای Lei Jun در روز معرفی این فبلت، با مقایسه های متعدد دردانه اش با آیفون 6 سر و صدای زیادی را به راه انداخته است و به گونه ای حریف می طلبد!
اسمارت فون دیگر این کمپانی Redmi 2 است که نشان ورود این شرکت به بازار اسمارت فون های مقرون به صرفه است.با قیمت 113 دلار که اندروید گوگل را برروی خود دارد و دارای یک صفحه نمایش 4.7 اینچی است.
چرا باید به شیائومی اعتماد کنم؟!
رشد شیائومی از زمان تاسیس آن حیرت آور بوده است.و در چند سال آینده باید این شرکت را به عنوان یک مهره بزرگ در بازار در نظر بگیریم.البته این پیشرفت را شیائومی باید مدیون بازار بزرگ کشورش باشد که این روزها به شدت تقاضا در آن برای گوشی های هوشمند بالا رفته است.
پس واقعا به چنین شرکتی با چنین رشدی میشود اعتماد کرد.زیرا این شرکت نشان داده که محصولات قابلی میسازد که به چنین فروش بالایی دست پیدا کرده است.مطمئنا فروش این شرکت در آینده نزدیک باز هم افزایش خواهد یافت و در بازارهای نوظهور هم شاهد عرض اندام شیائومی خواهیم بود و در نهایت میتواند رقیبی قدرتمند برای اپل لقب بگیرد.
“Xiaomi” در زبان انگلیسی به چه معناست؟
“Xiaomi” در زبان انگلیسی به معنی “ارزن” است.همان دانه گیاهی که جز رژیم غذایی مردم در نقاط مختلف دنیاست.
“Xiaomi” چگونه تلفظ میشود؟!
این پاسخ کمی دشوار است.این نام میتواند اینگونه تلفظ شود : “SHEE-ow me,”
این شرکت از کجا آمده است؟
شیائومی در ژوئن سال 2011 در نتیجه همکاری میان هشت شریک از جمله شرکت توسعه پردازنده های موبایل یعنی کوالکام و Temasek Holdings که یک شرکت سرمایه گذاری متعلق به دولت سنگاپور است به وجود آمد.
اولین محصول این شرکت یک اسمارت فون اندرویدی بود که Xiaomi Mi1 نام داشت.این اسمارت فون در ماه آگوست سال 2011 معرفی شد.
پس از آن رشد شیائومی و رسیدن به موفقیت برای این شرکت بسیار سریع بود.در سال 2014 این شرکت بیش از 61 میلیون تلفن همراه را در دنیا به فروش رسانده است.که این رقم سه برابر بیشتر از میزان فروش تلفن همراه این شرکت در سال 2013 است.در پایان سال 2014 این شرکت اعلام کرد که 1.1 میلیارد دلار سرمایه دارد و ارزش این شرکت به حدود 45 میلیارد دلار رسیده است.
شیائومی توسط Lei Jun که یک کارافرین و سرمایه گذار بود تاسیس شد و همین فرد اکنون به عنوان رئیس و مدیرعامل شیائومی در این شرکت مشغول به کار است.
شیائومی چقدر بزرگ است؟
ارزش برند شیائومی چیزی در میان 45 تا 50 میلیارد دلار براورد شده است.
در سال 2014، و به نقل از بلومبرگ، شیائومی حدود 12 میلیارد دلار درامد داشته است.درست است که این رقم در مقایسه با میزان درامد اپل که 182 میلیارد و 800 میلیون دلار بوده است، هنوز بسیار کوچک است.همچنین در مقایسه با درامد 200 میلیارد دلاری سامسونگ در سال 2014.ولی برای شرکتی مثل شیائومی خیلی عالی و امیدوار کننده است.
با این تفاضیل، آیا من میتوانم یک اسمارت فون از شیائومی بخرم؟!
اگر در ایالات متحده هستید که باید بگوییم فعلا خیر.نمیتوانید.اما معاون بین الملل شیائومی گفته که در چند سال آینده این امکان برای خرید اسمارت فون های شیائومی در اروپا و آمریکا فراهم میشود.
شیائومی تا آن زمان فعلا تصمیم گرفته که به رقابت در بازارهای درحال توسعه بپردازد و نه در بازارهایی که با گوشی های هوشمند اشباع شده اند.اکنون بازارهای اصلی این شرکت در چین، هند و اندونزی هستند.
آیا شیائومی به غیر از اسمارت فون محصولات دیگری را هم می سازد؟!
بله، البته!این شرکت یک فبلت ساخته که به نظر میرسد قصد دارد با آیفون 6 پلاس رقابت کند.همچنین شیائومی هدفون هم می سازد.تنها این ها نیست.شیائومی حتی یک دستگاه استریم نیز ساخته که با اپل تی وی و Roku رقابت کند.
همچنین گزارش هایی منتشر شده که گفته شده، شیائومی به دنبال سرمایه گذاری در بخش های جدیدی است.از جمله فن آوری های خانه های هوشمند که این شرکت قصد ورود به آن ها را دارد.
اختلاف با سایر رقیبان و دادگاه بازی؟!
مگر میشود در بازار گوشی های هوشمند بود و وارد این بازی ها نشد؟!
شیائومی بارها توسط شرکت های مختلف در نقض پتنت هایشان متهم شده است.
یکی از این شرکت ها اریکسون بود که چندی پیش از شیائومی شکایت کرد و اتفاقا در دادگاه اش در ماه دسامبر هم پیروز شد و نتیجه آن این شد که از فروش محصولات شیائومی در هند جلوگیری شد.اریکسون ادعا کرده بود که، شیائومی، پتنت های اریکسون را در زمینه شبکه های وایرلس نقض کرده است.پتنت هایی که سایر برندها با مذاکره با اریکسون حق استفاده از آن ها را برای خود دریافت کرده بودند.
باید گفت که متاسفانه شیائومی مجموعه کمی از پتنت ها را برای خود دارد و همین مساله کار این شرکت را برای ورود به بازارهای بزرگتر سخت میکند.
البته باید بگوییم که تصور نکنید که در چین همه چیز بر وفق مراد شیائومیست.این شرکت در کشور خود هم با برخی از مشکلات حقوقی روبه رو شده است.یک وبسایت به اشتراک گذاری ویدئو در چین با نام Youku Tudou، از شرکت شیائومی در اکتبر سال 2013 به خاطر استریم ویدئوهایش توسط شیائومی برروی دستگاه استریم شیائومی، به دادگاه شکایت کرد.
باید بگوییم که بازار رقابت در دنیای تکنولوژی بسیار داغ است و رقیبان قدری هم در این میان وجود دارند که میخواهند سهم بیشتری را در بازار برای خود کسب کنند.در این میان، شیائومی هم حالا میتواند باعث ترس سایر رقبان باشد و آمارها نشان داده که این شرکت به کار خود واقف است و مسیر درستی را به پیش میرود.